benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 2; Noord-Holland / Zuiderzeemuseum

Hoi,

We zijn om 08.00 uur wakker en dat is keurig op tijd. We hebben tussen 09.00-10-00 uur ontbijt gereserveerd, dus hebben we nog tijd genoeg om te douchen. Het ontbijt is prima! Verschillende soorten brood en broodjes, vers en zoet beleg, gekookt-/roerei en worstjes, yoghurt, fruit, koffie, thee, melk en verschillende sapjes. Meer dan voldoende dus.

Na het ontbijt lopen we in 20 minuten door het gezellige, autovrije, centrum van Enkhuizen naar het Zuiderzeemuseum.

Het Zuiderzeemuseum is een cultuurhistorisch museum, waar de cultuur en de maritieme geschiedenis van de voormalige Zuiderzee (nu het IJsselmeer, Markermeer en de Waddenzee)in beeld wordt gebracht. Het museum bestaat sinds 1948. Het is in 1983 uitgebreid met het buitenmuseum, een terrein waar verschillende buurten van rond de Zuiderzee zijn herbouwd (steen voor steen afgebroken en in het museum weer opgebouwd) en ambachten worden gedemonstreerd.

Om 10.00 uur gaat het buitenmuseum open en om 10.15 uur lopen we door het hek naar binnen. Later op de dag blijkt dat een goede zet te zijn. Is het nu nog heerlijk rustig, na de middag wordt het al drukker en drukker. Omdat we veel foto's hebben, maar weinig tekst hebben we een aantal collages gemaakt...

Schuilen voor een klein buitje regen...

De Gasthuiskapel uit Den Oever

Na het rondje om de kerk is het tijd voor koffie. In de aanbieding: 2 koffie met 2 appelgebak voor € 9,00. Lekkerrrr, maar eenmaal binnen hebben ze ook Red Velvet en cheesecake… Haha, geen aanbieding, maar nog lekkerder dan die appeltaart ;) Na de koffie en een gezellig gesprek met de 'buurtjes' die uit Heerenveen komen, gaan we weer verder.

De Lagere school anno 1905 uit Kollum en de kar van scharensliep

Apotheek met Jungenstilgevel uit Hoorn

o.a de kalkovens uit Akersloot en de Vogelhoeks molen uit Hemelum

Karakter...

Heel veel zeilbootjes...

Na de middag wordt het steeds drukker en kun je bijna over de hoofden lopen, dat zijn we al snel zat, dus verlaten we dit superleuke museum.

Via de leuke straatjes en steegjes lopen we naar het centrum waar we ...uiteraard zou ik bijna zeggen... wat drinken in de zon op een terrasje.

Het mooie stadhuis van Enkhuizen

De Zuiderkerk

Als we weer in het hotel zijn drinken we koffie/thee en uploaden we vast wat van de foto's, dat scheelt weer werk voor vanavond. Om 18.00 uur lopen we weer terug naar het centrum om een hapje te eten. We kiezen voor het terras van Restaurant Lounge Eighteen. Benny kiest voor de mixed grill en Anja voor de salade 'Eighteen' met zalm en forel.

We sluiten af met een Dame Blanche en dan is het genoeg geweest. Terug naar het hotel, beentjes op de bank, de website bijwerken en nog een beetje tv kijken. Morgen vertrekken we naar Friesland.

Tot dan!

tonnie

ook deze dag was weer een mooie tocht hoop gezien zeker het zuider zee museum de moeite waard met de kleinkinderen ook geweest geniet van de volgende dag kijk er naar uit naar verslag en foto s xx

Trudy

Enkhuizen en het museum blijft leuk ben er al een paar keer geweest. Op naar Leeuwarden voor het volgende reisverhaal

Ada

Wat een prachtige tocht weer en mooie
Foto’s en je reisverhalen mooi