benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 13; Noord-Brabant

Goedemorgen, wat later dan jullie gewend zijn, maar de laptop vraagt al een aantal dagen om een update dus dachten we gisteren middag dat doen we 'even' als we vanavond gaan eten. We hebben overigens heerlijk gegeten. Een 3-gangenmenu met vooraf een rillette van makreel, als hoofdgerecht schelvis en witte chocolade panakotta met aardbeien na... Terug op de hotelkamer in het gezellige hotel van Boer Goossens op een pleintje in Den Dungen (Maaskantje) bleek dat de update pas op 25% stond. Het was inmiddels bijna 21.00 uur, dus we hebben de website maar even gelaten voor wat het was, maar bij deze dan toch...

We vertrekken na een heel overdadig ontbijt uit het Bilderberg Hotel Kasteel Vaalsbroek. We hebben aardig wat kilometers voor de boeg en rijden zo ongeveer dezelfde weg omhoog, naar Noord-Brabant, die we gisteren vanuit Utrecht naar beneden gereden hebben. Noord-Brabant was nog niet zo makkelijk om een plek uit te kiezen. Genoeg te zien en te doen, maar we vinden ook niet alles leuk of de moeite waard en ivm de afstand is iets voor een hele dag ook niet handig. We hebben besloten eerst naar de Amerikaanse begraafplaats van Margraten te gaan, vervolgens naar het voormalig Kamp Vught en af te sluiten met een wandeling in Moerputten. We hebben een hotel geboekt in Den Dungen.

Goed, 1st de Amerikaanse begraafplaats in Margraten.

De begraafplaats in Margraten is de enige militaire begraafplaats in Nederland. Hier rusten 8301 Amerikaanse slachtoffers van de 2e wereldoorlog. De meesten gaven hun leven tijdens de luchtlandings- en grondoperaties die werden uitgevoerd om het oosten van Nederland te bevrijden tijdens de opmars in Duitsland over de Roer en de Rijn en in de luchtoorlog om deze streken. De namen van 1722 Amerikanen wier lichamen nooit zijn gevonden of niet geïdentificeerd konden worden, staan in de muren van het Ereplein gebeiteld. Een bronzen rozet markeert de namen van hen die naderhand zijn teruggevonden. Verder markeren 105 grafstenen de graven van 106 onbekenden.

Zo indrukwekkend...

Van hier rijden we, met een tussenstop voor koffie naar Nationaal Monument Kamp Vught. Een herdenkingsplaats met museum, over het concentratiekamp dat daar in de 2e Wereldoorlog gevestigd was. Helaas hadden we van te voren tickets moeten reserveren en zijn ze bij de kassa uitverkocht. Geen museum en geen kamp dus, wel maken we de 4 km wandeling naar de fusilladeplaats.

Op de Fusilladeplaats werden vanaf 1944 tenminste 329 verzetsstrijders geëxecuteerd. In 1947 onthulde prinses Juliana hier het monument.

Als we om 16.15 uur terug bij de auto zijn besluiten we de Moerputten wandeling te laten voor wat het is. We rijden naar het hotel en drinken wat op het terras. Zoals gezegd hebben we heerlijk gegeten.

Morgen richting Zeeland en om daar en hotel te vinden was nog niet zo makkelijk. Langs de kust is alles vol of/en onbetaalbaar. Nu zijn wij echt wel bereid een aantal €€€ neer te tellen voor een goed hotel, evt met uitzicht, maar er is een grens. We hebben een Fletcher hotel gevonden in Middelburg, zodat ook Zeeland afgevinkt kan worden. We zijn er bijna aan het einde van onze 12 provincies / 12 hotels trip...

Trudy

Heel indrukwekkend Margraten en Kamp Vught daar zag ik op een gedenksteen 2 personen Mooij staan wat ergens familie van ons is.
Nu naar Zeeland ook een mooie provincie.

tonnie

dit nooit meer vreselijk wat er alle maal gebeurd is in 1940 1945 goede reis naar zeeland x

Willeke

Zeer indrukwekkend al die omgekomen soldaten.
Veel plezier morgen in Zeeland!

Jannie

Heel indrukwekkend en weer hele mooie foto,s veel plezier in zeeland.

Riek

Margraten blijft indrukwekkend-diverse malen bezocht- en het blijft er zeer verzorgd uitzien. ?