benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 14; Zeeland

Vandaag rijden we naar de op één na laatste provincie van onze rondreis door Nederland. We hebben even getwijfeld wat we met Zuid-Holland moesten doen, het is tenslotte onze eigen provincie. Gaan we gewoon naar Ridderkerk en overnachten we in 'hotel' Benny & Anja of boeken we toch een écht hotel, zodat we in elke provincie hebben overnacht in een hotel. We zouden Benny & Anja niet zijn als we niet voor het laatste zouden kiezen. De vraag was alleen nog waar? Gouda... mooie stad. Dordrecht... ook mooi én Anja's geboortestad... of Van der Valk Ridderkerk? Hahaha, we kiezen voor Scheveningen. We eindigen in stijl en boeken de laatste vrije kamer in het Carlton Beach Hotel. Het hotel waar we in 2000, toen Benny 25 jr in dienst was bij Van Vugt ook geslapen hebben.

Vandaag rijden we dus van Noord-Brabant naar Zeeland. Wat we inmiddels geleerd hebben is dat er maar verrekte weinig koffietenten langs de weg zijn in Nederland. Wat een armoe! Ze zijn of permanent gesloten of je moet door een vol gepiest tunneltje naar de andere kant van de rijksweg. Als we bijna bij Middelburg zijn gaan we de weg af waar we in Kapelle dus wel fatsoenlijk koffie kunnen drinken. We zijn al vroeg bij het hotel, maar de kamer is klaar dus inchecken is geen probleem. Als alle bagage op de kamer staat gaan we lopend richting het centrum. We gaan naar Sjakie's Chocolade Museum. We zijn beide niet vies van een stukje chocola, dus dit is écht iets voor ons.

De website zegt het volgende... Sjakie's Chocolade Museum is het enige chocolademuseum in Nederland dat zo'n uitgebreid assortiment aan chocolade in huis heeft. Hier ervaar je cacao en laten we je chocolade zien, ruiken, voelen, proeven en beleven. We vertellen het verhaal van boon tot chocolade en alles wat daarbij hoort. In de sfeervolle ruimte nemen we je mee naar Afrika, midden in de cacaoplantages.

Een 'echte' Oempa Loempa voor het raam...

We hebben online tickets gekocht en op vertoon daarvan krijgen we een box met verschillende soorten chocolade en 2 Golden Tickets...

Doet de entree, de Oempa Loempa én de Golden Tickets vermoeden dat dit een soort van Sjakie en de chocoladefabriek is, niets is minder waar. Er wordt met filmpjes uitgelegd hoe het werkt op de cacaoplantages en hoe het verwerken van chocolade tot bonbon gebeurd. Verder is het dus gewoon een echt museum.

De box met chocolade, die we gekregen hebben, is verdeeld in genummerde vakjes die corresponderen met bordjes in het museum. Er wordt uitgelegd wat voor chocolade het is en de bedoeling is om elk genummerd bordje te lezen en dan de chocolade te proeven door middel van smelten in je mond. Uiteraard hebben wij hier helemaal het geduld niet voor, dus we slaan een aantal bordjes over.

Goed, tot zo ver het chocolade museum...

We zoeken een terrasje op voor een groene ijsthee en een biertje op het plein voor het prachtige stadhuis van Middelburg.

Tot slot lopen we naar het water waar we nog met een rondvaartboot, altijd goed, meegaan. Een uur lang horen we van alles over de geschiedenis van Middelburg.

We eten op het terras van het hotel. Benny heeft fish & chips en Crème Brûlée en Anja neemt 2 voorgerechten als hoofdgerecht, de vissoep en de salade met gerookte vis en heeft een chocolade verrassing dessert na.

Willeke

Wat leuk Middelburg en de chocoladefabriek.
En dan logeren in Scheveningen hoe leuk!

Jannie

Die chocolade fabriek is een schot in de roos met al die lekkere dingen en wederom mooie foto,s op naar Scheveningen.

tonnie

mooie foto s van Middelburg nu Scheveningen heerlijk langs het strand banjeren naar de casino het laatste opmaken wie weet en dan richting Ridderkerk het was voor mij en zeker voor jullie een pracht route goede reis terug xxx

Risk

Middelburg begint goed met de chocolade museum ? en de rondvaart geeft een gezellige indruk van Middelburg. Het is jammer dat jullie vakantie bijna voorbij is, ik zal jullie foto’s en verhalen missen maar “aan alles komt een eind” ? bedankt Anja en Ben

Trudy

Ik moet beslist nog eens naar Middelburg en dan niet naar het archief. Ga daar ook maar eens de toerist uithangen. Dank jullie voor dit idee.