benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 3; Friesland

Vandaag rijden we van Enkhuizen naar Leeuwarden, oftewel van Noord-Holland naar Friesland. Na het ontbijt gaan de spullen terug in de auto, checken we uit en gaan weer op pad. We rijden binnendoor via Medemblik en Wieringerwerf naar de Afsluitdijk waar we halverwege bij het Vlietermonument, de plek waar het laatste gat gedicht is, stoppen.

Misschien onnodige info, maar de Afsluitdijk (Ofsluitdoik in het Fries) is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. De Afsluitdijk is onderdeel van Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg, in 1932 werd het laatste sluitgat gesloten en een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer.

IJsselmeerzijde...

Helaas is de uitkijktoren met bijbehorende koffiecorner al een tijdje gesloten, maar we kunnen wel, via de loopbrug, naar de overkant.

Waddenzeezijde...

Als het begint te regenen gaan we terug naar de auto en rijden we richting Harlingen. Bij Strandpaviljoen 't Zilt ...het is inmiddels al weer droog... gaan we, jaja alwéér, aan de koffie met gebak.

En dan de laatste kilometers naar Leeuwarden. We checken in bij het Bastion Hotel en na koffie/thee en een plaspauze gaan we weer op pad. Zoals sommige van jullie wel weten is Benny gek van vintage audio apparatuur en in Leeuwarden zit een piepklein winkeltje die dat verkoopt. In het boekje 'Nederland heeft alles' van Bas Smit en Nicolette van Dam, waarop deze reis ge-inspireerd is, staat onder andere een bezoekje aan de Blokhuispoort. De Blokhuispoort is een gebouwencomplex dat tot 2007 dienst heeft gedaan als Huis van Bewaring in Leeuwarden.

Het huidige gebouw is in de 2e helft van de 19e eeuw gebouwd op de plaats waar al rond 1500 een gevangenis stond. In de vorm die het nu heeft is het complex 130 jaar oud en heeft 180 cellen. Waar vroeger de gedetineerden zaten zijn nu een hostel, winkeltjes en eet en drinkgelegenheden gevestigd. Het hostel zit op de 1e verdieping en de winkeltjes met van alles en nog wat zitten op de benedenverdieping, Goed, terug naar de vintage audio apparatuur. Ook deze zaak heeft hier een 'cel' en Benny wil er graag even snuffelen. Dat gaan we dus doen. Op naar de gevangenis...

Als Benny geslaagd is en blij met zijn 'nieuwe' cassettedeck, drinken we nog wat op de "Bajes Beach', een gezellig strandterras in de binnentuin van de gevangenis. We zien daar dan ook meteen het Nederlands dameselftal door penalties uitgeschakeld worden door de USA dames op de Olympische Spelen

Vanavond eten we in het restaurant van het hotel. Benny heeft een giant, maar dan ook echt een giant snitzel en Anja heeft de sliptongetjes. We sluiten af met een Dame Blanche.

Terug in de hotelkamer proberen we nog een hotel in Emmen te boeken, wat dus niet lukt, Alles vol of maar 1 nacht beschikbaar en we willen 2 nachten. We wijken uit naar Dwingeloo. Ook goed,

Morgen rijden we naar Delfzijl.

Doeiii xxoo

Sonja

Wat kan jij toch heerlijk vertellen.
Leuk om te lezen mooie foto.s

Willeke

Weer veel gezien en weer mooie foto’s
Leuk dat Benny geslaagd is voor uitbreiding van zijn hobby
Kijken uit naar de dag van morgen!

Ina

Zijn weer hele leuke verhalen van jullie vakantie in eigen land. Veel plezier.

Maria

Leuk An! :)

tonnie

jullie weer een hoop gezien van Nederland het weer werkt niet echt mee maar ondanks dat toch mooie beelden goede reis verder x

Ada

Wat een mooi reisverhalen weer
En een hoop gezien van Nederland
Veel plezier

Trudy

Ik kom toch regelmatig in Leeuwaren maar nog nooit de gevangenis gezien. Toch leuk om ook die is te bezoeken. Op naar de volgende provincie met weer mooie verhalen en foto's. Ik kijk uit naar morgen.

Jannie

Ziet er mooi uit mooie foto,s en natuurlijk lekker appelgebak ??