benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 5; Drenthe

Vandaag verlaten we de provincie Groningen weer en rijden we naar Drenthe. Na het ontbijt, wat is dat toch altijd lekker in een hotel, rijden we richting Bourtange.

In het jaar 1580 gaf Prins Willem van Oranje opdracht om een schans met vijf bastions aan te leggen op een zandrug in het moerasgebied op de grens met Duitsland. Over deze zandrug liep de weg die de Spaansgezinde stad Groningen verbond met Lingen en Westfalen. De Spanjaarden gebruikten deze route om de stad te bevoorraden. De Prins hoopte met deze schans de route te blokkeren, zodat Groningen geheel geïsoleerd zou komen te liggen. in de brochure van het VVV staat dat Bourtange tegenwoordig een vestingstadje is waar de tijd stil lijkt te staan in 1742. De bezoeker heeft vele mogelijkheden voor een leuke dag uit. Het pittoreske marktplein en de originele kanonnen staan borg voor een prachtige ervaring. Beleef de vesting Bourtange en U waant zich eeuwen terug in de tijd.

Dat klinkt goed, dus op naar Bourtange wat er vanuit de lucht wel bijzonder uit ziet.

Als we aankomen in Bourtange begint het te regenen. We twijfelen of we een paraplu nodig hebben, maar die ligt onder alle bagage in de kofferbak en we hebben geen zin om die leeg te halen. We gokken het er maar op. Bij de VVV krijgen we een folder en de vraag of we ook voor € 8,50 toegangskaartjes willen voor de musea. Nu zijn we eigenlijk niet zo van de musea, maar het zijn natuurlijk prima plaatsen om eventueel te schuilen wanneer het regent

Op het centrale plein zijn 2 terrasjes en 2 souvenierswinkeltjes. We bestellen 2 koffie en als die op is begint het te gieten. Nog maar 2 koffie dus. Langzaam wordt het een beetje droger, dus lopen we een paar straatjes door...

…en een stukje over de vestingwal.

Als het weer gaat spetteren lopen we een paar van de musea in, waar helemaal niemand trouwens ons kaartje controleert en iedereen gewoon in en uit loopt... Het zal ongetwijfeld aan ons liggen, of misschien aan het weer, maar Bourtange kan ons niet echt bekoren. We lopen nog langs de Rosmolen...

...en dan terug naar de parkeerplaats, waar we deze tegenkomen. Jammer dat het zo ver weg is...

De volgende stop is Gieten (hoe toepasselijk), waar we willen lunchen en vandaar starten we de N34, oftewel Hunebed Highway. Het is volop druk in Gieten, want er is braderie. We drinken koffie/thee en eten wat op een terrasje en besluiten dan toch maar over de braderie te lopen. Hahaha, fout! Allemaal kramen met troep waar een ander niets meer mee doet. Alles wat je op een braderie koopt, geef je weer weg aan de kringloop en als het dan vervolgens wéér gaat regenen, draai je gewoon om en sprint je naar de auto.

Volgende stop; Het infocentrum van Hunebed Highway in Borger, waar ook meteen het grootste hunebed van Nederland in de buurt is. Na een kwartiertje rijden stopt het met zachtjes regenen en komt het met bakken tegelijk uit de lucht. Lekker hoor. Als we bij het infocentrum aankomen is het dan ook absuluut geen goed idee om uit de auto te stappen...

We zijn er nu dus heeelemaal klaar mee! We geven het adres van het hotel aan de GPS meneer en blazen in 1 x door naar Spier, waar het ...uiteraard, hoe kan het ook anders... bij aankomst de zon schijnt en de lucht blauw is. HAHAHAHAHAHA!

We eten in het hotel en we eten lekker in het hotel. Gesneden ossehaas voor 2 personen met garnituur,

Morgen weer een nieuwe, hopelijk droge, dag!

Willeke

Wat een bagger weer jammer hoor!
Hoop morgen dat het droog blijft

Riek

Route Bourtange en Hunebed Route zeer herkenbaar-zeer jammer van het weer-en de Rosmolen ook ??
Jullie hebben toch nog genoeg tijd om de route Grand Canyon te volgen ?-een aanrader!!!

tonnie

het weer werkt nog steeds niet mee jammer van daag geven ze mooi weer op !! goede reis verder x

Ada

Jammer van het weer maar een mooi reis verhaal hoor
Goede reis verder

Trudy

Het weer moet alles weer verpesten want Drenthe is best wel een mooie provincie. Hoop dat het wat beter wordt.
Mooi reisverslag en een goede reis verder