benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 7; Gelderland

Vandaag rijden we naar Gelderland! Gelderland? Ja, Gelderland. Dat is niet logisch toch na Drenthe, je zou denken dat dan Overijssel komt? Ja, dat zou je denken en dat is ook zo. Gevalletje; foutje, bedankt! Uiteraard komt na Drenthe Overijssel, daarna Flevoland, Utrecht en dan pas Gelderland, dat was ook het plan, maarrrrr... we zouden in De Lutte (Overijssel) overnachten om daar het Lutterzand te bezoeken, tot we bedachten dat we daar nog niet zo heel lang geleden al geweest zijn. Nu hebben we niets vooruit gepland, dus kunnen we á la minute de plannen wijzigen. Bij het zoeken naar een hotel, nadat we besloten hadden dat we dat in de buurt van de Sallandse Heuvelrug te doen, bleek dat nog niet zo eenvoudig. Veel, zo niet alle, hotels in de omgeving zijn volgeboekt. Je gaat dus steeds verder uit de buurt zoeken en zo kwamen we bij het Fletcher Hotel Restaurant Epe-Zwolle. Zwolle ligt tenslotte in Overijssel dus no problem! Tot je tot de ontdekking komt dat het hotel in Epe ligt en dat is dus Gelderland. Annuleren kan niet meer, dus die puzzel moeten we later oplossen.

Goed, onderweg naar Gelderland dus. We rijden 2x de Salland-Twente tunnel door, omdat de meneer van de GPS niet weet dat er een tunnel is, drinken koffie bij de Sallandse Heuvelrug en besluiten onderweg dat we, voor we naar het hotel gaan, Het Verscholen Dorp te bezoeken. Ook dit gaat niet zonder slag of stoot, we staan op de goede weg, de Op-weg, maar voor een dichte slagboom en dan blijkt dat we er aan de andere kant van de weg er in moeten. We moeten dus weer helemaal om het bos heen rijden. Maar net als we denken we komen er nooit, we rijden al even op een smalle onverharde weg...

...zijn we er toch!

Het Verscholen Dorp was een onderduikers kamp, ook wel "Pas-Opkamp" of het Geheime Dorp genoemd. Het werd in de oorlogsjaren opgericht en bestond uit 9 hutten in een zeer dicht bos tussen Nunspeet en Vierhouten. In de periode april 1943 tot oktober 1944 hebben hier zo"n 80 mensen een veilige schuilplaats gevonden. Ter herinnering aan dit kamp zijn een aantal hutten herbouwd.

We blijven niet zo lang rondhangen want een plaspauze is zéér gewenst en hier is dus helemaal niets, op die hutten na dan. We rijden terug naar het dorp en duiken het eerste de beste terras op. Na de koffie/thee en het afvoeren van het overtollige vocht rijden we door naar het hotel, maar niet voordat we een tafel gereserveerd hebben bij het Roadhouse Texas in Epe. De naam zegt genoeg, lijkt mij!

Om zes uur (later kon niet, ze zitten helemaal vol) stappen we dit superleuke Grill restaurant binnen. Hoe Amerikaans, té leuk!

Inmiddels hebben we ook een beetje mazzel gehad met een geannuleerde kamer in een hotel in Giethoorn/Overijssel en is Urk/Flevoland (alles vol) vervangen door Lelystad ook Flevoland. Morgen op zoek naar een hotel in Utrecht en dan waarschijnlijk nog een x Overijssel, omdat anders de afstand naar Limburg wel erg groot wordt.

Groetjes en tot morgen! xxoo

Riek

Weer een gezellig verhaal en mooie ontdekkingen o.a. “het verscholen dorp” en eind goed, al goed bij Roadhouse Texas ? enjoy !!!

Nadja

Gelderland..en dan niet naar Lochem?? Dan zit je pas echt in Gelderland..?

Willeke

Wat een dag!
Maar wel weer veel gezien.
Wel spannend een slaapplek zoeken maar nog steeds gelukt.
Nog veel plezier en kijk weer uit naar jullie mooie foto’s.

tonnie

jullie maken ook werkelijk van alles mee maar dat Roadhous maakt toch alles een goed goedereis verder xx

Trudy

Jullie hebben deze dag wel goed besteed en ook nog war van de natuur gezien. Heerlijk gegeten hoop ik en morgen weer verder. Succes

Jannie

Toch nog iets Amerikaans.