benny-anja-nederland.reismee.nl

Hotels

Nog een laatste 'update' over de hotels waar we overnacht hebben. Normaal boeken we voor een roadtrip altijd ver vooruit, maar deze x niet. Het 1e hotel hebben we, uiteraard, thuis al geboekt, maar de rest max 2/3 dagen van te voren. Het voordeel daarvan is dat je last minute kunt beslissen hoeveel nachten je blijft of bv bij écht slecht weer rechtsomkeer naar huis kunt maken. Het nadeel is dat niet altijd het hotel dat je graag wilt beschikbaar is of zoals in Giethoorn helemaal niets te vinden (door een telefoontje naar een hotel en een toevallige annulering daar toch gelukt) of je betaald een belachelijk aantal €€€ voor een paar vierkante meter waar je alleen een paar uur slaapt. Leuk is dan ook weer wel dat je in onverwacht gezellige hotelletjes terecht komt. Over het algemeen waren alle hotels waar we overnacht hebben prima tot zeer goed (Carlton Beach Hotel), alleen de Fletcher hotels lijken altijd wat tegen te vallen, maar geen van de hotels was écht slecht. Ontbijtjes waren overal overheerlijk en ruim voldoende, de meeste hotels hebben een uitgebreid buffet, behalve Hotel Buitenlust waar een tafel (corresponderent met het kamernummer) voor ons gedekt was. Bijna overal was er voldoende gratis parkeerruimte, behalve bij het Carlton Beach Hotel waar we € 25,- af moesten tikken... In een aantal hotels hebben we ook 's avonds gegeten en ook daar geen klachten over. Al met al is het een leuk rondje Nederland geweest!

12 hotels in 12 provincies...

**Noord-Holland / Hotel de Koepoort - Enkhuizen

**Noord-Brabant / Hotel Boer Goossens - Den Dungen

**Zeeland / Fletcher Hotel-Restaurant Arneville - Middelburg

**Zuid Holland / Carlton Beach Hotel - Scheveningen

Nogmaals dank voor het 'mee' reizen en voor al jullie leuke en lieve reakties.

Tot de volgende roadtrip! xxoo

We zijn weer thuis!

Hallo allemaal,

Na 2 weken roadtrippen in Nederland zijn we weer thuis. Na het laatste super de luxe en overheerlijke ontbijt in het Carlton Beach Hotel hebben we de spullen ingepakt en zijn we naar huis gereden. Inmiddels is de koelkast weer gevuld, zijn de wasjes gedraaid en ligt alles weer schoon in de kast, is er gestofzuigd en zijn de ramen gezeemd. Back to reality, dus.

Na diverse roadtrips in de V.S en 2 jaar geleden La Palma nu dan een rondje Holland gereden. 12 hotels in 12 provincies. We hebben veel gezien, maar ook een aantal dingen moeten schrappen ivm het slechte weer of gewoon wegens tijdgebrek. Hebben we het leuk gehad? Jazeker! We hebben in een aantal, sommige verrassend, leuke hotels geslapen, waarbij we moeten zeggen dat het eten en met name de ontbijtjes overal even lekker waren.

Bij deze een foto van de kaart van Nederland. Ik hoop dat het een beetje te zien is, want de kaart paste maar net op de foto. De oranje sticker is Ridderkerk, onze start en eindplaats, de blauwe stickers zijn de plaatsen waar we overnacht hebben (een lijst met hotels volgt later nog) en de gele stickers de 'toeristen' plekken die we bezocht hebben. De zwarte lijn is de route die we hebben gereden.

Rest ons alleen nog om jullie te bedanken voor het 'meereizen' en al jullie lieve en leuke reacties ...altijd leuk om te lezen... op onze foto's en verhalen. Het bijhouden van een reisblog is veel werk, maar ook wij vinden het altijd weer grappig om terug te lezen. Hoe langer geleden de reis hoe mooier het is om herinneringen op te halen. De links staan op de website, dus wie het leuk vindt...

Lieve groetjes van ons en tot een volgende roadtrip! xx

Dag 15; Zuid-Holland

We zijn om 7 uur wakker, met als gevolg dat we om 08.15 uur al aan het ontbijt zitten en we dus ook redelijk vroeg wegrijden uit Middelburg. We gaan binnendoor richting Den Haag en drinken koffie op een gezellig pleintje in Ouddorp. We zijn net na de middag bij het Carlton Beach Hotel, waar we een kamer hebben met balkon en zeezicht.

We besluiten unaniem dat we dit eigenlijk thuis ook wel willen...

We lopen een stuk over de Boulevard...

...en eten een broodje haring bij Simonis, als je op de Scheveningse Boulevard bent móet je een visje eten bij Simonis en uiteraard lopen langs het prachtige Kurhaus.

We maken een ritje door Scheveningen met een toeristentreintje en als we terug zijn op de Boulevard stappen we in het reuzenrad aan het einde van de pier,

Nice view!

We drinken nog wat op een terras en dan gaan we terug naar het hotel.

Om half 7 gaan we weer richting de pier waar we bij Simonis aan de Boulevard wat eten en dan is het genoeg geweest, we gaan richting ons balkonnetje met zeezicht.

Dag 14; Zeeland

Vandaag rijden we naar de op één na laatste provincie van onze rondreis door Nederland. We hebben even getwijfeld wat we met Zuid-Holland moesten doen, het is tenslotte onze eigen provincie. Gaan we gewoon naar Ridderkerk en overnachten we in 'hotel' Benny & Anja of boeken we toch een écht hotel, zodat we in elke provincie hebben overnacht in een hotel. We zouden Benny & Anja niet zijn als we niet voor het laatste zouden kiezen. De vraag was alleen nog waar? Gouda... mooie stad. Dordrecht... ook mooi én Anja's geboortestad... of Van der Valk Ridderkerk? Hahaha, we kiezen voor Scheveningen. We eindigen in stijl en boeken de laatste vrije kamer in het Carlton Beach Hotel. Het hotel waar we in 2000, toen Benny 25 jr in dienst was bij Van Vugt ook geslapen hebben.

Vandaag rijden we dus van Noord-Brabant naar Zeeland. Wat we inmiddels geleerd hebben is dat er maar verrekte weinig koffietenten langs de weg zijn in Nederland. Wat een armoe! Ze zijn of permanent gesloten of je moet door een vol gepiest tunneltje naar de andere kant van de rijksweg. Als we bijna bij Middelburg zijn gaan we de weg af waar we in Kapelle dus wel fatsoenlijk koffie kunnen drinken. We zijn al vroeg bij het hotel, maar de kamer is klaar dus inchecken is geen probleem. Als alle bagage op de kamer staat gaan we lopend richting het centrum. We gaan naar Sjakie's Chocolade Museum. We zijn beide niet vies van een stukje chocola, dus dit is écht iets voor ons.

De website zegt het volgende... Sjakie's Chocolade Museum is het enige chocolademuseum in Nederland dat zo'n uitgebreid assortiment aan chocolade in huis heeft. Hier ervaar je cacao en laten we je chocolade zien, ruiken, voelen, proeven en beleven. We vertellen het verhaal van boon tot chocolade en alles wat daarbij hoort. In de sfeervolle ruimte nemen we je mee naar Afrika, midden in de cacaoplantages.

Een 'echte' Oempa Loempa voor het raam...

We hebben online tickets gekocht en op vertoon daarvan krijgen we een box met verschillende soorten chocolade en 2 Golden Tickets...

Doet de entree, de Oempa Loempa én de Golden Tickets vermoeden dat dit een soort van Sjakie en de chocoladefabriek is, niets is minder waar. Er wordt met filmpjes uitgelegd hoe het werkt op de cacaoplantages en hoe het verwerken van chocolade tot bonbon gebeurd. Verder is het dus gewoon een echt museum.

De box met chocolade, die we gekregen hebben, is verdeeld in genummerde vakjes die corresponderen met bordjes in het museum. Er wordt uitgelegd wat voor chocolade het is en de bedoeling is om elk genummerd bordje te lezen en dan de chocolade te proeven door middel van smelten in je mond. Uiteraard hebben wij hier helemaal het geduld niet voor, dus we slaan een aantal bordjes over.

Goed, tot zo ver het chocolade museum...

We zoeken een terrasje op voor een groene ijsthee en een biertje op het plein voor het prachtige stadhuis van Middelburg.

Tot slot lopen we naar het water waar we nog met een rondvaartboot, altijd goed, meegaan. Een uur lang horen we van alles over de geschiedenis van Middelburg.

We eten op het terras van het hotel. Benny heeft fish & chips en Crème Brûlée en Anja neemt 2 voorgerechten als hoofdgerecht, de vissoep en de salade met gerookte vis en heeft een chocolade verrassing dessert na.

Dag 13; Noord-Brabant

Goedemorgen, wat later dan jullie gewend zijn, maar de laptop vraagt al een aantal dagen om een update dus dachten we gisteren middag dat doen we 'even' als we vanavond gaan eten. We hebben overigens heerlijk gegeten. Een 3-gangenmenu met vooraf een rillette van makreel, als hoofdgerecht schelvis en witte chocolade panakotta met aardbeien na... Terug op de hotelkamer in het gezellige hotel van Boer Goossens op een pleintje in Den Dungen (Maaskantje) bleek dat de update pas op 25% stond. Het was inmiddels bijna 21.00 uur, dus we hebben de website maar even gelaten voor wat het was, maar bij deze dan toch...

We vertrekken na een heel overdadig ontbijt uit het Bilderberg Hotel Kasteel Vaalsbroek. We hebben aardig wat kilometers voor de boeg en rijden zo ongeveer dezelfde weg omhoog, naar Noord-Brabant, die we gisteren vanuit Utrecht naar beneden gereden hebben. Noord-Brabant was nog niet zo makkelijk om een plek uit te kiezen. Genoeg te zien en te doen, maar we vinden ook niet alles leuk of de moeite waard en ivm de afstand is iets voor een hele dag ook niet handig. We hebben besloten eerst naar de Amerikaanse begraafplaats van Margraten te gaan, vervolgens naar het voormalig Kamp Vught en af te sluiten met een wandeling in Moerputten. We hebben een hotel geboekt in Den Dungen.

Goed, 1st de Amerikaanse begraafplaats in Margraten.

De begraafplaats in Margraten is de enige militaire begraafplaats in Nederland. Hier rusten 8301 Amerikaanse slachtoffers van de 2e wereldoorlog. De meesten gaven hun leven tijdens de luchtlandings- en grondoperaties die werden uitgevoerd om het oosten van Nederland te bevrijden tijdens de opmars in Duitsland over de Roer en de Rijn en in de luchtoorlog om deze streken. De namen van 1722 Amerikanen wier lichamen nooit zijn gevonden of niet geïdentificeerd konden worden, staan in de muren van het Ereplein gebeiteld. Een bronzen rozet markeert de namen van hen die naderhand zijn teruggevonden. Verder markeren 105 grafstenen de graven van 106 onbekenden.

Zo indrukwekkend...

Van hier rijden we, met een tussenstop voor koffie naar Nationaal Monument Kamp Vught. Een herdenkingsplaats met museum, over het concentratiekamp dat daar in de 2e Wereldoorlog gevestigd was. Helaas hadden we van te voren tickets moeten reserveren en zijn ze bij de kassa uitverkocht. Geen museum en geen kamp dus, wel maken we de 4 km wandeling naar de fusilladeplaats.

Op de Fusilladeplaats werden vanaf 1944 tenminste 329 verzetsstrijders geëxecuteerd. In 1947 onthulde prinses Juliana hier het monument.

Als we om 16.15 uur terug bij de auto zijn besluiten we de Moerputten wandeling te laten voor wat het is. We rijden naar het hotel en drinken wat op het terras. Zoals gezegd hebben we heerlijk gegeten.

Morgen richting Zeeland en om daar en hotel te vinden was nog niet zo makkelijk. Langs de kust is alles vol of/en onbetaalbaar. Nu zijn wij echt wel bereid een aantal €€€ neer te tellen voor een goed hotel, evt met uitzicht, maar er is een grens. We hebben een Fletcher hotel gevonden in Middelburg, zodat ook Zeeland afgevinkt kan worden. We zijn er bijna aan het einde van onze 12 provincies / 12 hotels trip...

Dag 12; Limburg

Allereerst; Oeps! Normaal gesproken plaats ik de foto's op de site in het kader 'Foto's', maar verstuur ik geen mail. De foto's komen immers toch in het verslag van de dag. Vandaag vergat ik dat dus af te vinken en heeft iedereen een mail met de link naar alleen maar foto's. Bij deze dan ook nog de tekst erbij...

We vertrekken richting Limburg na weer een overheerlijk ontbijt, waar vandaag ...misschien omdat het zondag is... nu ook een gekookt eitje én een American pancake bij zit. Lekker hoor. We varen met het pontje de Nederrijn over richting Tiel...

en dan, deze keer niet binnendoor, daar is de afstand te groot voor, naar beneden richting Limburg. We drinken onderweg koffie met, uiteraard, een stukje kersenvlaai en dan in 1x door naar Vaals. We rijden eerst naar de Wilhelminatoren.

Nadat we de 181 treden hebben getrotseerd staan we boven met een prachtig uitzicht over Nederland...

...kijken we richting de Ardennen van België...

...en zien we in Duitsland de Dom van Aken

Na een plensbui, nog een koffie, nu met appelvlaai ...we zijn tenslotte in Limburg... lopen we naar het echte Drielandenpunt een kleine kilometer verderop.

Het punt licht midden tussen de 3 tegels met de wapens van de omringende landen. Nederland...

Duitsland...

...en België. Helaas schijnt de zon hier precies op, dus helaas niet zo duidelijk.

We staan nu boven op de Vaalserberg en maken dan ook nog maar een foto bij het hoogste punt van Nederland, 327m boven NAP.

We lopen terug naar de Wilhelminatoren, waar de auto staat en dan zijn we binnen 5 minuten bij ons hotel voor vannacht. Het Bilderberg Kasteel Vaalsbroek. We doen het niet voor minder...

Morgen rijden we weer omhoog en slapen we in Noord-Brabant.

Dag 11; Utrecht / Ouwehands Dierenpark

Een dagje dierentuin is altijd goed en omdat Ouwehands dierenpark een favoriet is én we in de buurt zijn is de keuze voor vandaag snel gemaakt. We hebben online tickets gekocht en een tijdslot van 10.30 uur gereserveerd, dus ruim de tijd om eerst even lekker te ontbijten. We nemen plaats aan het tafeltje met ons kamernummer (2) en dan komt er iemand twee dienbladen brengen met ons ontbijt. 2 mandjes met croissant en harde broodjes, kaas en vleeswaar, ei en tomaat, yoghurt en meloen, een etagère met ontbijtkoek, boter, zoetwaar en huisgemaakte mangojam, jus en we kunnen kiezen tussen koffie of thee. Ruim, maar dan ook ruim voldoende dus!

Om kwart voor tien rijden we weg ...zijn in 20 minuten bij de dierentuin... parkeren de auto en kunnen meteen door naar binnen.

Eerst tijd voor koffie en dan gaan we aan ons rondje beginnen. Bij de 1e foto komt Anja tot de ontdekking dat het sd-kaartje van de fotocamera nog in de laptop zit. Oepssss!! Gelukkig heeft Benny 2 filmcamera's bij zich en in 1 van die 2 zit zo'n zelfde kaartje. Problem solved!!

In het berenbos genieten bruine beren, die vroeger mishandeld zijn, van een onbezorgd leven. Ze leven er samen met wolven op een 2 hectare groot bosperceel met o.a een waterval, rotsen en een vijver. In het Berenbos wordt de leefomgeving van de beer in het wild zovee lmogelijk nagebootst om het natuurlijk gedrag van de beren te stimuleren. We hebben we geluk. Ze worden net gevoerd met vlees, vis en groente en om die reden zijn er een aantal goed te bekijken. Het blijft bizar dat we deze dieren al een aantal keren gewoon in het wild hebben gezien in de V.S.

Hakuna Matata

Atalanta in een vlinderstruik

Ja, ja...

Gezellig samenzijn...

Als we 2 x de dierentuin rond zijn geweest vinden we het genoeg. We gaan terug naar het hotel, drinken nog wat op het terras en eten ook in het hotel. 2 x tournedos, 1 x mille feuille en 1 x Irish koffie.

Morgen gaan we naar Limburg. Tot dan!

Dag 10; Utrecht

We ontbijten rond 9 uur en iets meer dan een uur later vertrekken we vanuit Lelystad richting Utrecht. We maken een tussenstop bij de Pyramide van Austerlitz.

De "Pyramide van Austerlitz" is gelegen op het hoogste punt van de Utrechtse Heuvelrug. Het monument stamt uit de tijd van Napoleon van begin 1800. In 1804 liet generaal Marmont de piramide bouwen door het Frans-Bataafse leger, als eerbetoon aan zijn vriend en voorbeeld Napoleon Bonaparte. Geïnspireerd door diens veldtocht naar Egypte, koos Marmont voor een piramide, bekroond met een obelisk. Deze obelisk was van hout en raakte snel in verval. Napoleons broer Lodewijk Napoleon, in die tijd koning van Holland, gaf het monument de naam "Pyramide van Austerlitz" naar de veldslag in het huidige Tsechië. In 1894 werd een nieuwe obelisk gebouwd van steen, maar de pyramide zelf werd nauwelijks hersteld.

Als we nog een rondje om de piramide hebben gelopen en een bakkie koffie hebben genuttigd op het terras gaan we op weg naar ons hotel in Amerongen.

We 'lunchen' op het terras van ons Hotel Buitenlust.

Na deze 'lunch' en nadat we ingecheckt zijn lopen we, langs de kerk van Amerongen...

...naar kasteel Amerongen. We hebben allebei niet echt de behoefte om het kasteel zelf te bezoeken, dus we besluiten alleen een wandeling door de tuin te maken.

De Bastion...

Het kasteel...

Terug in het hotel werken we meteen de website bij, zodat we een snipperavond hebben. Morgen gaan we een dagje beessies kijken in Ouwehands Dierenpark.