benny-anja-nederland.reismee.nl

Dag 9; Flevoland

Vandaag gaat de reis naar Flevoland. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we even getwijfeld hebben om Flevoland toe te voegen. Wij hebben beiden op school geleerd dat Nederland 11 provincies heeft en Flevoland is en blijft voor ons een 'buitenbeentje'. Maar, omdat het toch de 12e provincie is, mag het eigenlijk niet ontbreken.

Flevoland dus, maar niet voor dat we weer van een heerlijk ontbijtje genieten in ons hotelletje in Giethoorn en niet voordat we Mitchell gebeld hebben ...'Happy Birthday to youhooo!"... en niet voordat we het ooievaarsnest naast het hotel gefotografeerd hebben.

Van Giethoorn rijden we binnendoor naar Urk waar we koffie drinken met uitzicht op de haven en het IJsselmeer.

We hebben ook uitzicht op de vuurtoren van Urk

Op het meest westelijke puntje van Urk staat de 18,5m hoge vuurtoren op de dijk. Door de afsluiting van de Zuiderzee en vorming van het IJsselmeer is de vuurtoren, als lichtbaken, minder belangrijk geworden, maar nog wel de perfecte toren voor een mooi uitzicht over het IJsselmeer.

We lopen langs de haven terug naar de auto...

Het eindpunt van vandaag is Lelystad waar we én even de outlet in willen (Benny is op zoek naar een korte broek), maar ook Batavialand, het historisch museum, willen bezoeken. De outlet lopen we door en Benny heeft een tas vol kleding, maar Batavialand slaan we, voor nu, even over. We gaan naar ons hotel in het centrum, lopen even een rondje en eten bij de Grill die onder het hotel zit.

Morgen gaan we naar Utrecht - Amerongen, waar we 2 nachten zullen blijven,

Dag 8; Overijssel

Vandaag gaan we naar Giethoorn. We ontbijten al om 08.15u, checken uit en gaan dan meteen op weg. We geven aan dat we binnendoor willen, maar de meneer van de GPS raakt helemaal in de war als er een nieuwbouwwijk op z'n pad komt. De juffrouw van Google maps helpt hem gelukkig uit de brand.

We zijn al vroeg bij hotel De Harmonie in Giethoorn waar we koffie drinken en we gelukkig ook de auto de hele dag mogen laten staan. We krijgen een plattegrond mee en gaan op pad. We lopen door het Noorden van Giethoorn, waar het heerlijk rustig is.

Als we richting het centrum komen, wordt het al drukker en drukker en fluisterbootjes varen in 1 lange file. Nu willen we best graag een bootje huren, maar dit, deze drukte, is niets voor ons. We besluiten met een huurboot mee te gaan. We boeken een tocht van 2 uur door het dorp én door het natuurgebied er om heen. Het is inmiddels 14.15 uur en om half 4 vertrekken we. We lopen nog even terug naar het centrum en om 15.15 uur zijn we weer terug om een kwartiertje later op de boot te stappen en een lekker stukkie te varen.

Het is inmiddels al een stuk rustiger op het water...

Eenmaal uit het dorp, steken we De Bovenwijde (het meer) over en gaan we natuurgebied De Wieden in.

Als we weer terug zijn stappen we zo van de boot af het restaurant in wat van dezelfde eigenaar is. We nemen allebei de fish & chips. Benny heeft nog een stukje cheescake na en Anja chocolademousse. We laten iemand van het restaurant een taxi bellen om ons terug naar het hotel te brengen. We hebben geen zin om nog een uur terug te lopen...

In het hotel werken we de website bij en kijken AJAX-Leeds United. Morgen gaan we naar Flevoland.

Tot dan!

Dag 7; Gelderland

Vandaag rijden we naar Gelderland! Gelderland? Ja, Gelderland. Dat is niet logisch toch na Drenthe, je zou denken dat dan Overijssel komt? Ja, dat zou je denken en dat is ook zo. Gevalletje; foutje, bedankt! Uiteraard komt na Drenthe Overijssel, daarna Flevoland, Utrecht en dan pas Gelderland, dat was ook het plan, maarrrrr... we zouden in De Lutte (Overijssel) overnachten om daar het Lutterzand te bezoeken, tot we bedachten dat we daar nog niet zo heel lang geleden al geweest zijn. Nu hebben we niets vooruit gepland, dus kunnen we á la minute de plannen wijzigen. Bij het zoeken naar een hotel, nadat we besloten hadden dat we dat in de buurt van de Sallandse Heuvelrug te doen, bleek dat nog niet zo eenvoudig. Veel, zo niet alle, hotels in de omgeving zijn volgeboekt. Je gaat dus steeds verder uit de buurt zoeken en zo kwamen we bij het Fletcher Hotel Restaurant Epe-Zwolle. Zwolle ligt tenslotte in Overijssel dus no problem! Tot je tot de ontdekking komt dat het hotel in Epe ligt en dat is dus Gelderland. Annuleren kan niet meer, dus die puzzel moeten we later oplossen.

Goed, onderweg naar Gelderland dus. We rijden 2x de Salland-Twente tunnel door, omdat de meneer van de GPS niet weet dat er een tunnel is, drinken koffie bij de Sallandse Heuvelrug en besluiten onderweg dat we, voor we naar het hotel gaan, Het Verscholen Dorp te bezoeken. Ook dit gaat niet zonder slag of stoot, we staan op de goede weg, de Op-weg, maar voor een dichte slagboom en dan blijkt dat we er aan de andere kant van de weg er in moeten. We moeten dus weer helemaal om het bos heen rijden. Maar net als we denken we komen er nooit, we rijden al even op een smalle onverharde weg...

...zijn we er toch!

Het Verscholen Dorp was een onderduikers kamp, ook wel "Pas-Opkamp" of het Geheime Dorp genoemd. Het werd in de oorlogsjaren opgericht en bestond uit 9 hutten in een zeer dicht bos tussen Nunspeet en Vierhouten. In de periode april 1943 tot oktober 1944 hebben hier zo"n 80 mensen een veilige schuilplaats gevonden. Ter herinnering aan dit kamp zijn een aantal hutten herbouwd.

We blijven niet zo lang rondhangen want een plaspauze is zéér gewenst en hier is dus helemaal niets, op die hutten na dan. We rijden terug naar het dorp en duiken het eerste de beste terras op. Na de koffie/thee en het afvoeren van het overtollige vocht rijden we door naar het hotel, maar niet voordat we een tafel gereserveerd hebben bij het Roadhouse Texas in Epe. De naam zegt genoeg, lijkt mij!

Om zes uur (later kon niet, ze zitten helemaal vol) stappen we dit superleuke Grill restaurant binnen. Hoe Amerikaans, té leuk!

Inmiddels hebben we ook een beetje mazzel gehad met een geannuleerde kamer in een hotel in Giethoorn/Overijssel en is Urk/Flevoland (alles vol) vervangen door Lelystad ook Flevoland. Morgen op zoek naar een hotel in Utrecht en dan waarschijnlijk nog een x Overijssel, omdat anders de afstand naar Limburg wel erg groot wordt.

Groetjes en tot morgen! xxoo

Dag 6; Drenthe / Kamp Westerbork

Vandaag staat voormalig Kamp Westerbork op het programma. Voor het museum waren, voor vandaag, de tickets al uitverkocht, dus we bezoeken alleen het kampterrein.

Vanaf Kamp Westerbork werden meer dan 200.000 Joden, Sinti en Roma uit Nederland gedeporteerd naar de concentratie- en vernietigingskampen. De gebouwen van het kamp werden afgebroken, maar sporen van het verleden zijn er nog...

Naast de hoofdweg lag de spoorlijn waarlangs deportatietreinen het kamp verlieten. Het gedenkteken 'De tekens van Westerbork'herinnert aan deze transporten en de kampen.

Decommandantwoningis in 1939 gebouwd voor de directeur van het kamp. De woning werd in 1943 in gebruik genomen door kampcommandant Albert Gemmeker. Na de bevrijding was het huis dienstwoning van de commandant van Interneringskamp Westerbork.

Detreinwagon is het symbool van de Jodenvervolging. De wagons zijn niet authentiek: de houten opbouw is een reconstructie, het onderstel dateert uit de jaren 20. Van de transporten uit Kamp Westerbork bestond circa 60% uit personenwagons en 40% uit goederenwagons.

De 102.000 stenen zijn een initiatief van overlevende Louis de Wijze. Het verschil in hoogte van de stenen verwijst naar de uitspraak van Abel Herzberg; "Er zijn geen 6 miljoen Joden vermoord, er is 6 miljoen keer 1 Jood vermoord". Ieder mens heeft het recht om individueel herdacht te worden. De stenen zijn gestraat in de vorm van de kaart van Nederland. De 102.000 stenen liggen op de voormalige appèlplaats van het kamp.

De barakken 56-57 werden vanaf 1942 gebruikt als woonbarak, werkbarak en opslagplaats. Slechts een deel van de originele barak is bewaard gebleven.

De wachttoren vormde samen met de kampgracht de begrenzing van het kamp. Rond het kamp stonden 7 van deze torens. Deze wachttoren is een reconstructie. Er zijn circa 700 vluchtpogingen gedaan, waarvan er ruim 300 succesvol waren. Het kamp werd bewaakt door de Nederlandse Marechaussee.

In het voorjaar van 1942 werd begonnen met de bouw van de aardappelkelder, voor opslag van de hoofdmaaltijd van de gevangenen. In de kelder kon zo'n 400.000 kilo aan aardappels en groente worden opgeslagen. Boeren uit de omgeving brachten soms drie keer per dag een lading naar het kamp.

Hét beeld van kamp Westerbork is het Nationaal Monument Westerbork (1970), ontworpen door oud gevangene Ralph Prins (1926). De bielzen geven het aantal deportatietreinen uit Nederland weer. De omgebogen rails stellen twee in wanhoop geheven armen voor. Het grind rondom de bielzen symboliseert de gevangen in het kamp, de stenen in de buitenste ring de omstanders; zij die ooggetuige waren van de vervolging.

De SD-Bunker werd in 1943-1944 gebouwd om geallieerde explosieven en wapens op te slaan, die in handen van de nazi's waren gevallen. Deze wapens en explosieven waren boven Drenthe gedropt om het verzet te bewapenen. Na voltooiing werd de bunker gecamoufleerd met aarde, boompjes en planten zodat vanuit de lucht bekeken het een natuurlijke heuvel zou lijken.

Tot 1943 werden kamp gevangen op de Joodse begraafplaats in Assen begraven. In maart 1943 werd het crematorium van het kamp voltooid. Hier zijn 525 overledenen gecremeerd. Na crematie werd de as in urnen naar Amsterdam gebracht en vandaar naar verschillende Joodse begraafplaatsen. Naast de ruimte met de oven, waren er twee vertrekken voor opbaring en ritueel wassen.

Kamp Westerbork... Heel indrukwekkend!

Dag 5; Drenthe

Vandaag verlaten we de provincie Groningen weer en rijden we naar Drenthe. Na het ontbijt, wat is dat toch altijd lekker in een hotel, rijden we richting Bourtange.

In het jaar 1580 gaf Prins Willem van Oranje opdracht om een schans met vijf bastions aan te leggen op een zandrug in het moerasgebied op de grens met Duitsland. Over deze zandrug liep de weg die de Spaansgezinde stad Groningen verbond met Lingen en Westfalen. De Spanjaarden gebruikten deze route om de stad te bevoorraden. De Prins hoopte met deze schans de route te blokkeren, zodat Groningen geheel geïsoleerd zou komen te liggen. in de brochure van het VVV staat dat Bourtange tegenwoordig een vestingstadje is waar de tijd stil lijkt te staan in 1742. De bezoeker heeft vele mogelijkheden voor een leuke dag uit. Het pittoreske marktplein en de originele kanonnen staan borg voor een prachtige ervaring. Beleef de vesting Bourtange en U waant zich eeuwen terug in de tijd.

Dat klinkt goed, dus op naar Bourtange wat er vanuit de lucht wel bijzonder uit ziet.

Als we aankomen in Bourtange begint het te regenen. We twijfelen of we een paraplu nodig hebben, maar die ligt onder alle bagage in de kofferbak en we hebben geen zin om die leeg te halen. We gokken het er maar op. Bij de VVV krijgen we een folder en de vraag of we ook voor € 8,50 toegangskaartjes willen voor de musea. Nu zijn we eigenlijk niet zo van de musea, maar het zijn natuurlijk prima plaatsen om eventueel te schuilen wanneer het regent

Op het centrale plein zijn 2 terrasjes en 2 souvenierswinkeltjes. We bestellen 2 koffie en als die op is begint het te gieten. Nog maar 2 koffie dus. Langzaam wordt het een beetje droger, dus lopen we een paar straatjes door...

…en een stukje over de vestingwal.

Als het weer gaat spetteren lopen we een paar van de musea in, waar helemaal niemand trouwens ons kaartje controleert en iedereen gewoon in en uit loopt... Het zal ongetwijfeld aan ons liggen, of misschien aan het weer, maar Bourtange kan ons niet echt bekoren. We lopen nog langs de Rosmolen...

...en dan terug naar de parkeerplaats, waar we deze tegenkomen. Jammer dat het zo ver weg is...

De volgende stop is Gieten (hoe toepasselijk), waar we willen lunchen en vandaar starten we de N34, oftewel Hunebed Highway. Het is volop druk in Gieten, want er is braderie. We drinken koffie/thee en eten wat op een terrasje en besluiten dan toch maar over de braderie te lopen. Hahaha, fout! Allemaal kramen met troep waar een ander niets meer mee doet. Alles wat je op een braderie koopt, geef je weer weg aan de kringloop en als het dan vervolgens wéér gaat regenen, draai je gewoon om en sprint je naar de auto.

Volgende stop; Het infocentrum van Hunebed Highway in Borger, waar ook meteen het grootste hunebed van Nederland in de buurt is. Na een kwartiertje rijden stopt het met zachtjes regenen en komt het met bakken tegelijk uit de lucht. Lekker hoor. Als we bij het infocentrum aankomen is het dan ook absuluut geen goed idee om uit de auto te stappen...

We zijn er nu dus heeelemaal klaar mee! We geven het adres van het hotel aan de GPS meneer en blazen in 1 x door naar Spier, waar het ...uiteraard, hoe kan het ook anders... bij aankomst de zon schijnt en de lucht blauw is. HAHAHAHAHAHA!

We eten in het hotel en we eten lekker in het hotel. Gesneden ossehaas voor 2 personen met garnituur,

Morgen weer een nieuwe, hopelijk droge, dag!

Dag 4; Groningen

Vandaag staat er een rondje Groningen op het programma. We rijden even over 10 uur weg bij het Bastion Hotel, via Dokkum naar Lauwersoog. Als we iets meer dan een kwartier onderweg zijn vraagt Benny; "Heb jij mijn filmcamera uit de kast gehaald?" "Ehh, nee." Had Anja dat moeten doen dan? We rijden door tot de volgende rotonde, keren daar om en bellen het hotel dat we er gezellig weer aan komen. Terug bij het hotel wordt er een nieuwe sleutelkaart voor kamer 66 aangemaakt en kan Benny naar boven om de camera uit de kast te vissen.

Een paar minuten voor 11.00 uur doen we een 2e poging richting Lauwersoog en dit keer lukt het zowaar. We drinken koffie met wat lekkers erbij aan de rand van het Laurensmeer, met uitzicht over de museumhaven.

Van hier rijden we door naar Pieterburen, want als je in Groningen bent moet je natuurlijk ook naar de zeehondencrèche. We rijden weer heerlijk binnendoor. Over boerenlandweggetjes, waar je een tegenligger bijna niet kunt passeren en door kleine Groningse dorpjes. Zo leuk dit...

Maarrrr goed, we zijn natuurlijk Benny en Anja, dus je kunt hier en daar wel een hobbel verwachten, zeker na de vergeten camera van vanmorgen. We vinden de zeehondencrèche in no-time, maar de volgende collage zegt dus alles...

Samenvatting; We komen aan in Pieterburen, parkeren bij de zeehondencrèche, alle tickets voor zaterdag zijn uitverkocht, we verlaten Pieterburen. Ons bezoek heeft precies een kwartier geduurd!

Volgende stop; De Noordkaap. Het meest Noordelijkste punt van het vasteland van Nederland. Lang, heel lang denken we dat ook dit niet goed komt, want de weggetjes zijn smal, we rijden door weilanden en over dijken, maar net als we denken 'we komen er nooit' is het einde in zicht en zien we, ook nu weer in de middle of nowhere, wat auto's staan.

We zijn er!

We lopen tegenwind tegen de dijk op...

...en boven op de dijk zien we in de verte het kunstwerk 'De Hemelpoort'

Het uitzicht is fantastisch. Aan de ene kant de Waddenzee…

...aan de andere kant de rust en de ruimte van de weilanden met de windmolens.

'De Hemelpoort'

Als we teruglopen naar de auto maken we nog een 'tegenwindselfie

Én nog 1tje van de schapen op de dijk...

En dan gaan we toch echt op weg naar ons hotel in Delfzijl. We drinken nog ergens koffie/thee en eten een broodje haring en dan is het nog maar een klein halfuurtje, dus appeltje eitje... NOT! Omleiding... de weg naar Delfzijl is afgesloten volg 4... het kost ons een half uur extra, maar dan zijn we er toch. Het Eemshotel in Delfzijl.

Room with a view...

We doen nog een paar boodschapjes bij AH, de koffie is op, en reserveren een tafeltje om 19.00 uur in het restaurant (ook boven het water) van het hotel. Waren we niet van plan om ook maar 1 foto van eten te plaatsen, we doen het toch. Het was té lekker. Benny heeft ribeye en Anja een duo van zeetong en zeebaars, Benny heeft de citroentaart en Anja de chocolade bombe met kersengelei. Het heeft gesmaakt!

Nu lekker slapen en morgen op naar Drenthe.

Dag 3; Friesland

Vandaag rijden we van Enkhuizen naar Leeuwarden, oftewel van Noord-Holland naar Friesland. Na het ontbijt gaan de spullen terug in de auto, checken we uit en gaan weer op pad. We rijden binnendoor via Medemblik en Wieringerwerf naar de Afsluitdijk waar we halverwege bij het Vlietermonument, de plek waar het laatste gat gedicht is, stoppen.

Misschien onnodige info, maar de Afsluitdijk (Ofsluitdoik in het Fries) is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. De Afsluitdijk is onderdeel van Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg, in 1932 werd het laatste sluitgat gesloten en een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer.

IJsselmeerzijde...

Helaas is de uitkijktoren met bijbehorende koffiecorner al een tijdje gesloten, maar we kunnen wel, via de loopbrug, naar de overkant.

Waddenzeezijde...

Als het begint te regenen gaan we terug naar de auto en rijden we richting Harlingen. Bij Strandpaviljoen 't Zilt ...het is inmiddels al weer droog... gaan we, jaja alwéér, aan de koffie met gebak.

En dan de laatste kilometers naar Leeuwarden. We checken in bij het Bastion Hotel en na koffie/thee en een plaspauze gaan we weer op pad. Zoals sommige van jullie wel weten is Benny gek van vintage audio apparatuur en in Leeuwarden zit een piepklein winkeltje die dat verkoopt. In het boekje 'Nederland heeft alles' van Bas Smit en Nicolette van Dam, waarop deze reis ge-inspireerd is, staat onder andere een bezoekje aan de Blokhuispoort. De Blokhuispoort is een gebouwencomplex dat tot 2007 dienst heeft gedaan als Huis van Bewaring in Leeuwarden.

Het huidige gebouw is in de 2e helft van de 19e eeuw gebouwd op de plaats waar al rond 1500 een gevangenis stond. In de vorm die het nu heeft is het complex 130 jaar oud en heeft 180 cellen. Waar vroeger de gedetineerden zaten zijn nu een hostel, winkeltjes en eet en drinkgelegenheden gevestigd. Het hostel zit op de 1e verdieping en de winkeltjes met van alles en nog wat zitten op de benedenverdieping, Goed, terug naar de vintage audio apparatuur. Ook deze zaak heeft hier een 'cel' en Benny wil er graag even snuffelen. Dat gaan we dus doen. Op naar de gevangenis...

Als Benny geslaagd is en blij met zijn 'nieuwe' cassettedeck, drinken we nog wat op de "Bajes Beach', een gezellig strandterras in de binnentuin van de gevangenis. We zien daar dan ook meteen het Nederlands dameselftal door penalties uitgeschakeld worden door de USA dames op de Olympische Spelen

Vanavond eten we in het restaurant van het hotel. Benny heeft een giant, maar dan ook echt een giant snitzel en Anja heeft de sliptongetjes. We sluiten af met een Dame Blanche.

Terug in de hotelkamer proberen we nog een hotel in Emmen te boeken, wat dus niet lukt, Alles vol of maar 1 nacht beschikbaar en we willen 2 nachten. We wijken uit naar Dwingeloo. Ook goed,

Morgen rijden we naar Delfzijl.

Doeiii xxoo

Dag 2; Noord-Holland / Zuiderzeemuseum

Hoi,

We zijn om 08.00 uur wakker en dat is keurig op tijd. We hebben tussen 09.00-10-00 uur ontbijt gereserveerd, dus hebben we nog tijd genoeg om te douchen. Het ontbijt is prima! Verschillende soorten brood en broodjes, vers en zoet beleg, gekookt-/roerei en worstjes, yoghurt, fruit, koffie, thee, melk en verschillende sapjes. Meer dan voldoende dus.

Na het ontbijt lopen we in 20 minuten door het gezellige, autovrije, centrum van Enkhuizen naar het Zuiderzeemuseum.

Het Zuiderzeemuseum is een cultuurhistorisch museum, waar de cultuur en de maritieme geschiedenis van de voormalige Zuiderzee (nu het IJsselmeer, Markermeer en de Waddenzee)in beeld wordt gebracht. Het museum bestaat sinds 1948. Het is in 1983 uitgebreid met het buitenmuseum, een terrein waar verschillende buurten van rond de Zuiderzee zijn herbouwd (steen voor steen afgebroken en in het museum weer opgebouwd) en ambachten worden gedemonstreerd.

Om 10.00 uur gaat het buitenmuseum open en om 10.15 uur lopen we door het hek naar binnen. Later op de dag blijkt dat een goede zet te zijn. Is het nu nog heerlijk rustig, na de middag wordt het al drukker en drukker. Omdat we veel foto's hebben, maar weinig tekst hebben we een aantal collages gemaakt...

Schuilen voor een klein buitje regen...

De Gasthuiskapel uit Den Oever

Na het rondje om de kerk is het tijd voor koffie. In de aanbieding: 2 koffie met 2 appelgebak voor € 9,00. Lekkerrrr, maar eenmaal binnen hebben ze ook Red Velvet en cheesecake… Haha, geen aanbieding, maar nog lekkerder dan die appeltaart ;) Na de koffie en een gezellig gesprek met de 'buurtjes' die uit Heerenveen komen, gaan we weer verder.

De Lagere school anno 1905 uit Kollum en de kar van scharensliep

Apotheek met Jungenstilgevel uit Hoorn

o.a de kalkovens uit Akersloot en de Vogelhoeks molen uit Hemelum

Karakter...

Heel veel zeilbootjes...

Na de middag wordt het steeds drukker en kun je bijna over de hoofden lopen, dat zijn we al snel zat, dus verlaten we dit superleuke museum.

Via de leuke straatjes en steegjes lopen we naar het centrum waar we ...uiteraard zou ik bijna zeggen... wat drinken in de zon op een terrasje.

Het mooie stadhuis van Enkhuizen

De Zuiderkerk

Als we weer in het hotel zijn drinken we koffie/thee en uploaden we vast wat van de foto's, dat scheelt weer werk voor vanavond. Om 18.00 uur lopen we weer terug naar het centrum om een hapje te eten. We kiezen voor het terras van Restaurant Lounge Eighteen. Benny kiest voor de mixed grill en Anja voor de salade 'Eighteen' met zalm en forel.

We sluiten af met een Dame Blanche en dan is het genoeg geweest. Terug naar het hotel, beentjes op de bank, de website bijwerken en nog een beetje tv kijken. Morgen vertrekken we naar Friesland.